ABC UDANEJ WIZYTY W PRZYCHODNI
CZYLI
JAK SPRAWIĆ, BY SKUTECZNIE WYKORZYSTAĆ CZAS WIZYTY I ZBUDOWAĆ DOBRE RELACJE Z LEKARZEM I PERSONELEM MEDYCZNYM
1. ZAUFAJ LEKARZOWI i jego zespołowi!
Jesteśmy po to by pomagać i tak rozumiemy swoją rolę. Jednak by skutecznie pomóc musimy znać prawdę.
- Szczera i serdeczna rozmowa skraca czas stawiania diagnozy i ułatwia znalezienie rozwiązania.
- Lekarz na pewno wysłucha Cię z uwagą, jednak wiele zależy od Twojego nastawienia i poważnego traktowania jego słów.
2. MÓW, A POTEM SŁUCHAJ
Decyzja o podjęciu dalszych kroków leczenia jest wspólną decyzją - Twoją i lekarza. Proces leczenia to Wasza wspólna praca.
- Zapytaj lekarza powtórnie, jeśli jego zalecenia są dla Ciebie niezrozumiałe.
- Upewnij się, czy dobrze wykonujesz ustaloną terapię.
- Ustal termin następnej wizyty.
3. Z MYŚLĄ O INNYCH
Twoja wizyta zaczyna się w momencie, gdy wchodzisz do przychodni. Jak sprawić, by przebiegała w miłej i przyjaznej atmosferze?
- Wyciszysz telefon.
- Przygotuj niezbędne dokumenty np. dowód osobisty (może być M-Obywatel w telefonie komórkowym),
- Postaraj się mówić ściszonym głosem – to ułatwi pracę personelowi poradni.
- Nie wchodź do gabinetu bez zaproszenia - uszanujesz w ten sposób prywatność innych pacjentów i ułatwisz przeprowadzenie badania lekarskiego w poszanowaniu godności oraz intymności.
4. PRZYGOTUJ WYNIKI I DOKUMENTACJĘ MEDYCZNĄ
- Staraj się gromadzić wyniki aktualnych badań i miej je ze sobą podczas wizyty u lekarza.
- Dokumenty postaraj się ułożyć chronologicznie, to ułatwi odnalezienie potrzebnych informacji.
- Najlepiej przygotuj na nie odpowiednią teczkę. Po wizycie u lekarza, włóż do niej wyniki badań np. zdjęcia RTG lub badanie EKG. Wychodząc ze szpitala, zabierz kartę informacyjną zawierającą diagnozę i przebieg leczenia. Gromadź również wyniki konsultacji specjalistycznych oraz szczegółowe informacje o przyjmowanych lekach. W poradni specjalistycznej zawsze poproś o informację o leczeniu dla swojego lekarza rodzinnego.
5. UBIERZ SIĘ WYGODNIE
- Ubierz się luźno i wygodnie, dzięki temu zdejmowanie ubrań przed i zakładanie ich po badaniu będzie przebiegało sprawnie i szybko, a Ty zdążysz zadać dodatkowe pytania lub porozmawiać z lekarzem.
6. ODWOŁAJ WIZYTĘ JEŚLI NIE MOŻESZ PRZYJŚĆ
- Nieodwołane wizyty wydłużają kolejki do lekarza.
- Wydarzyło się coś, co nie pozwala Ci przyjść na wizytę? Nic nie szkodzi, ale pamiętaj, żeby ją odwołać lub zmienić jej termin.
- Jeśli nie odwołasz wizyty, lekarz będzie na Ciebie czekał, nie przyjmując w tym czasie innego chorego, który być może bardzo tego potrzebuje.
7. TWOJE ZDROWIE W TWOICH RĘKACH
Wizyta lekarska nie zawsze rozwiązuje problem choroby. Lekarz da Ci wskazówki, jak powinieneś postępować. Do Ciebie należą kolejne kroki.
Czy wiesz, że:
- Masz prawo dostać zwolnienie lekarskie od każdego lekarza. Nie musisz w tym celu dodatkowo odwiedzać swojego lekarza rodzinnego. Zwolnienie lekarskie wystawia lekarz stwierdzający w danym monecie, że nie możesz z powodu choroby lub opieki nad chorym pójść do pracy.
- Leki stosowane przewlekle - lekarz specjalista, do którego chodzisz w poradni specjalistycznej ma obowiązek wypisania recepty zabezpieczając cię w leki do następnej wizyty. Dotyczy to również recept z kodem „S” dla seniora, również na zniżkę. Nie pozwól odesłać się do lekarza rodzinnego, ponieważ nie ma potrzeby, żebyś tracił swój czas na kolejną wizytę lub teleporadę.
- Do sanatorium może cię skierować również specjalista – możesz poprosić lekarza specjalistę o wypisanie wniosku.
- Jeśli lekarz specjalista chce na następnej wizycie widzieć wyniki badań laboratoryjnych, musi dać na nie skierowanie. Lekarz rodzinny nie wypisuje skierowania na badania na życzenie pacjenta ani innego lekarza.
- Recepty na dłuższy okres (3, 6, 12 miesięcy) – możesz otrzymać leki na dłuższy okres jest to jednak zawsze decyzja Twojego lekarza prowadzącego. Pamiętaj, każdy lekarz widzi za pośrednictwem „Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych”, czy i kiedy recepty są realizowane.
8. UZASADNIONE WIZYTY
Odwiedzaj przychodnię tylko w uzasadnionych przypadkach.
- Nie każdy problem zdrowotny wymaga bezpośredniej konsultacji lekarskiej.
- Na wiele Twoich pytań może odpowiedzieć pielęgniarka, położna lub koordynator leczenia (rejestracja) pracujący w Twojej przychodni. Korzystaj z ich wiedzy!
- Na wizytę lekarką spisz pytania - łatwiej będzie nic nie pominąć.
9. ZDROWIE BEZ RECEPTY
Pamiętaj o:
- Codziennej aktywności fizycznej.
- Zdrowym odżywianiu - w małych ilościach - spożywanych 4-5 x dziennie.
- Piciu 2 litów wody (niesłodzonych napojów) dziennie. Pamiętaj, że kawy nie wliczamy do bilansu płynowego.
- Badaniach profilaktycznych i szczepieniach ochronnych.
- Dbaniu o swoje zdrowie psychiczne – relaksuj się.
Twoje zdrowie w ogromnej mierze zależy właśnie od Ciebie. Używaj rozważnie leków i suplementów. One nie zwalniają ze zdrowego stylu życia i dbania o siebie.