ABC UDANEJ WIZYTY W PRZYCHODNI

 

CZYLI

JAK SPRAWIĆ, BY SKUTECZNIE WYKORZYSTAĆ CZAS WIZYTY I ZBUDOWAĆ DOBRE RELACJE Z LEKARZEM I PERSONELEM MEDYCZNYM

 

 

1. ZAUFAJ LEKARZOWI i jego zespołowi! 

Jesteśmy po to by pomagać i tak rozumiemy swoją rolę. Jednak by skutecznie pomóc musimy znać prawdę.

  • Szczera i serdeczna rozmowa skraca czas stawiania diagnozy i ułatwia znalezienie rozwiązania.
  • Lekarz na pewno wysłucha Cię z uwagą, jednak wiele zależy od Twojego nastawienia i poważnego traktowania jego słów.

 

 

2. MÓW, A POTEM SŁUCHAJ 

Decyzja o podjęciu dalszych kroków leczenia jest wspólną decyzją - Twoją i lekarza. Proces leczenia to Wasza wspólna praca.

  • Zapytaj lekarza powtórnie, jeśli jego zalecenia są dla Ciebie niezrozumiałe.
  • Upewnij się, czy dobrze wykonujesz ustaloną terapię.
  • Ustal termin następnej wizyty.

 

 

3. Z MYŚLĄ O INNYCH 

Twoja wizyta zaczyna się w momencie, gdy wchodzisz do przychodni. Jak sprawić, by przebiegała w miłej i przyjaznej atmosferze?

  • Wyciszysz telefon.
  • Przygotuj niezbędne dokumenty np. dowód osobisty (może być M-Obywatel w telefonie komórkowym),
  • Postaraj się mówić ściszonym głosem – to ułatwi pracę personelowi poradni.
  • Nie wchodź do gabinetu bez zaproszenia - uszanujesz w ten sposób prywatność innych pacjentów i ułatwisz przeprowadzenie badania lekarskiego w poszanowaniu godności oraz intymności.

 

 

4. PRZYGOTUJ WYNIKI I DOKUMENTACJĘ MEDYCZNĄ 

  • Staraj się gromadzić wyniki aktualnych badań i miej je ze sobą podczas wizyty u lekarza. 
  • Dokumenty postaraj się ułożyć chronologicznie, to ułatwi odnalezienie potrzebnych informacji.
  • Najlepiej przygotuj na nie odpowiednią teczkę. Po wizycie u lekarza, włóż do niej wyniki badań np. zdjęcia RTG lub badanie EKG. Wychodząc ze szpitala, zabierz kartę informacyjną zawierającą diagnozę i przebieg leczenia. Gromadź również wyniki konsultacji specjalistycznych oraz szczegółowe informacje o przyjmowanych lekach. W poradni specjalistycznej zawsze poproś o informację o leczeniu dla swojego lekarza rodzinnego.

 

 

5. UBIERZ SIĘ WYGODNIE 

  • Ubierz się luźno i wygodnie, dzięki temu zdejmowanie ubrań przed i zakładanie ich po badaniu będzie przebiegało sprawnie i szybko, a Ty zdążysz zadać dodatkowe pytania lub porozmawiać z lekarzem.

 

 

6. ODWOŁAJ WIZYTĘ JEŚLI NIE MOŻESZ PRZYJŚĆ

  • Nieodwołane wizyty wydłużają kolejki do lekarza. 
  • Wydarzyło się coś, co nie pozwala Ci przyjść na wizytę? Nic nie szkodzi, ale pamiętaj, żeby ją odwołać lub zmienić jej termin. 
  • Jeśli nie odwołasz wizyty, lekarz będzie na Ciebie czekał, nie przyjmując w tym czasie innego chorego, który być może bardzo tego potrzebuje.

 

 

7. TWOJE ZDROWIE W TWOICH RĘKACH 

Wizyta lekarska nie zawsze rozwiązuje problem choroby. Lekarz da Ci wskazówki, jak powinieneś postępować. Do Ciebie należą kolejne kroki. 

Czy wiesz, że:

  • Masz prawo dostać zwolnienie lekarskie od każdego lekarza. Nie musisz w tym celu dodatkowo odwiedzać swojego lekarza rodzinnego. Zwolnienie lekarskie wystawia lekarz stwierdzający w danym monecie, że nie możesz z powodu choroby lub opieki nad chorym pójść do pracy.
  • Leki stosowane przewlekle - lekarz specjalista, do którego chodzisz w poradni specjalistycznej ma obowiązek wypisania recepty zabezpieczając cię w leki do następnej wizyty. Dotyczy to również recept z kodem „S” dla seniora, również na zniżkę. Nie pozwól odesłać się do lekarza rodzinnego, ponieważ nie ma potrzeby, żebyś tracił swój czas na kolejną wizytę lub teleporadę.
  • Do sanatorium może cię skierować również specjalista – możesz poprosić lekarza specjalistę o wypisanie wniosku.
  • Jeśli lekarz specjalista chce na następnej wizycie widzieć wyniki badań laboratoryjnych, musi dać na nie skierowanie. Lekarz rodzinny nie wypisuje skierowania na badania na życzenie pacjenta ani innego lekarza.
  • Recepty na dłuższy okres (3, 6, 12 miesięcy) – możesz otrzymać leki na dłuższy okres jest to jednak zawsze decyzja Twojego lekarza prowadzącego. Pamiętaj, każdy lekarz widzi za pośrednictwem „Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych”, czy i kiedy recepty są realizowane.

 

 

8. UZASADNIONE WIZYTY 

Odwiedzaj przychodnię tylko w uzasadnionych przypadkach.

  • Nie każdy problem zdrowotny wymaga bezpośredniej konsultacji lekarskiej.
  • Na wiele Twoich pytań może odpowiedzieć pielęgniarka, położna lub koordynator leczenia (rejestracja) pracujący w Twojej przychodni. Korzystaj z ich wiedzy!
  • Na wizytę lekarką spisz pytania - łatwiej będzie nic nie pominąć.

 

 

9. ZDROWIE BEZ RECEPTY  

Pamiętaj o:

  • Codziennej aktywności fizycznej.
  • Zdrowym odżywianiu - w małych ilościach - spożywanych 4-5 x dziennie.
  • Piciu 2 litów wody (niesłodzonych napojów) dziennie. Pamiętaj, że kawy nie wliczamy do bilansu płynowego.
  • Badaniach profilaktycznych i szczepieniach ochronnych.
  • Dbaniu o swoje zdrowie psychiczne – relaksuj się.  

Twoje zdrowie w ogromnej mierze zależy właśnie od Ciebie. Używaj rozważnie leków i suplementów. One nie zwalniają ze zdrowego stylu życia i dbania o siebie.

 

© GRUPA MEDYCZNA TOMMED 2023.